Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015

Νέο Μισθολόγιο στους ΟΤΑ

Πρώτες ενέργειες για το νέο μισθολόγιοΑποτέλεσμα εικόνας για φωτο υπαλληλων οτα
Ως γνωστόν οι διατάξεις του νέου μισθολογίου (ν. 4354/2015) τίθενται σε ισχύ από την 1/1/2016.
Αναμένοντας τη διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία ευελπιστούμε ότι θα λύσει πολλές απορίες κυρίως στις γκρίζες ζώνες του νόμου, θα προσπαθήσουμε με το παρόν άρθρο να δώσουμε κάποιες γενικές κατευθυντήριες γραμμές προκειμένου να προβούν οι υπηρεσίες προσωπικού σε μία πρώτη προετοιμασία, ενόψει της 1ης Ιανουαρίου 2016.
Το άρθρο λοιπόν έχει σκοπό την κάλυψη των πρώτων ενεργειών που θα απαιτηθεί να γίνουν έως την 1/1/2016, δηλαδή μία πρώτη ανάλυση των άρθρων 26 και 27 για τις μεταβατικές διατάξεις των υπηρετούντων υπαλλήλων και της διασφάλισης των αποδοχών (προσωπική διαφορά) αντίστοιχα.

Ι. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
1. Κατάταξη σε μισθολογικά κλιμάκια
Α. Παρατηρήσεις σε σχέση με το τυπικό προσόν
Β. Παρατηρήσεις σε σχέση με το χρόνο υπηρεσίας
Γ. Μουσικοί, δημοσιογράφοι και Γενικοί Γραμματείς
Δ. Μισθολογικά κλιμάκια
Ε. Υπερωριακή απασχόληση
ΣΤ. Βήματα κατάταξης
ΙΙ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ
Α. Περίπτωση μείωσης των αποδοχών με το ν. 4354/2015
Β. Περίπτωση αύξησης των αποδοχών με το ν. 4354/2015
Γ. Αποσπασμένοι υπάλληλοι
Δ. Προσωπική διαφορά σε περίπτωση μετάταξης ή μεταφοράς του υπαλλήλου σε άλλο φορέα
Ε. Υπάλληλοι ορισμένου χρόνου



Ι. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝΜε το άρθρο 26 του ν. 4354/2015 ορίζονται τα εξής:
«1. Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η μισθολογική κατάταξη των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 πραγματοποιείται σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα, το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα που υπηρετούν, καθώς και το χρόνο υπηρεσίας, που έχει αναγνωριστεί από το φορέα αυτόν, μέχρι και στις 31.12.2015.
2. Μετά τη μισθολογική κατάταξη της προηγούμενης παραγράφου, η μισθολογική εξέλιξη όλων των υπάλληλων αναστέλλεται μέχρι τις 31.12.2017. Από 1.1.2018 η μισθολογική εξέλιξη ενεργοποιείται εκ νέου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 συνυπολογιζόμενου και του τυχόν πλεονάζοντας χρόνου, που είχε υπολογισθεί κατά την αρχική κατάταξη, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την ημερομηνία έναρξης ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου μέχρι τις 31.12.2017.
3. Για τον υπολογισμό της προσαύξησης των αποδοχών λόγω χορήγησης εκπαιδευτικής άδειας, όπου αυτή προβλέπεται από τις εκάστου ισχύουσες διατάξεις, λαμβάνεται υπόψη μόνο ο βασικός μισθός».
Για τα παραπάνω κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Κατάταξη σε μισθολογικά κλιμάκια
Για τους υπηρετούντες υπαλλήλους λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος η μισθολογική κατάταξη των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 πραγματοποιείται σύμφωνα με
α. τα τυπικά τους προσόντα,
β. το χρόνο υπηρεσίας στο φορέα που υπηρετούν,
γ. το χρόνο υπηρεσίας, που έχει αναγνωριστεί από το φορέα αυτόν, μέχρι και στις 31.12.2015.
Δηλαδή θα ληφθεί υπόψη συνολικά ο χρόνος προϋπηρεσίας που έχει αναγνωριστεί για την κατάταξη των υπαλλήλων με το υφιστάμενο σύστημα έως 31.12/2015.
Η κατάταξη θα γίνει στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 του ν. 4354/2015.
Α. Παρατηρήσεις σε σχέση με το τυπικό προσόν
Ο νόμος ρητά ορίζει ότι η κατάταξη θα γίνει σύμφωνα με το τυπικό προσόν που κατέχει κάποιος, δηλαδή:
Για κατάταξη στην κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Π.Ε.)  απαιτείται  πτυχίο ή δίπλωμα Πανεπιστημίου ημεδαπής ή ισότιμό Σχολών αλλοδαπής,
Για κατάταξη στην κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.) απαιτείται  πτυχίο ή δίπλωμα Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού ιδρύματος (Τ.Ε.Ι.) της ημεδαπής η ισότιμο Σχολών ημεδαπής ή αλλοδαπής,
- Για κατάταξη στην κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) απαιτείται  αντίστοιχο πτυχίο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
- Για κατάταξη στην κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.) απαιτείται  αντίστοιχο πτυχίο Υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπως ορίζεται κάθε φορά.
Εφόσον οι υπάλληλοι κατέχουν το τυπικό προσόν και έχουν καταταγεί σε αντίστοιχη κατηγορία, κάνουμε την κατάταξη κανονικά, ως ανωτέρω.
Σε όσους όμως έχουν τυπικό προσόν κατώτερης κατηγορίας και έχουν καταταγεί σε κατηγορία ανώτερη του τυπικού τους προσόντος για οποιονδήποτε λόγο (εμπειρία, νόμο, δικαστική απόφαση κλπ) τότε θα αναμένουμε την εγκύκλιο.
Επισημαίνουμε ότι στο άρθρο 9 του ν. 4354/2015, προβλέπεται ότι στην  περίπτωση υπαλλήλων των κατηγοριών Τ.Ε. ή Π.Ε. χωρίς πτυχίο ή δίπλωμα Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Τ,Ε.Ι.) ή Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (A.E.Ι.) αντίστοιχα, η ισότιμο με αυτά, αυτοί εξελίσσονται στα Μ.Κ. της Δ,Ε. κατηγορίας με εισαγωγικό το Μ.Κ. 2 αυτής.
Όμως μένει να διευκρινιστεί αν η διάταξη αυτή έχει εφαρμογή και στην πρώτη μεταβατική περίπτωση για τους υπηρετούντες υπαλλήλους, διότι από τη διατύπωση της παρ 1 του άρθρου 26 του ν. 4354/2015, αυτό δεν είναι απόλυτα ξεκάθαρο. Τούτο διότι η διατύπωση «η μισθολογική κατάταξη των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 9 πραγματοποιείται σύμφωνα με τα τυπικά τους προσόντα…» παραπέμπει ευθέως μόνο στην κατάταξη στα μισθολογικά κλιμάκια και όχι ξεκάθαρα στη διαδικασία και τις προϋποθέσεις που θέτει το άρθρο.
Επίσης δεν αναφέρεται τι γίνεται στις περιπτώσεις υπαλλήλων της κατηγορίας ΔΕ χωρίς τίτλο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Για μουσικούς, δημοσιογράφους και Γενικούς Γραμματείς Δήμων δείτε παρακάτω.

Β. Παρατηρήσεις σε σχέση με το χρόνο υπηρεσίας
Αναγνωρίζεται ως χρόνος προϋπηρεσίας ο χρόνος υπηρεσίας στο φορέα που υπηρετεί ο υπάλληλος αλλά και ο χρόνος υπηρεσίας που του έχει αναγνωριστεί γενικά έως 31.12.2015.
Συνεπώς λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος υπηρεσίας που έχει αναγνωριστεί ήδη με την υφιστάμενη πράξη κατάταξής του. Αυτή έχει ήδη υποβληθεί για τους υπηρετούντες υπαλλήλους για έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά την κατάταξή του ή ενδεχόμενες μεταγενέστερες μεταβολές.
Δηλαδή εφόσον σε έναν εργαζόμενο που μετατάχθηκε από μία δημοτική επιχείρηση του αναγνωρίστηκε ως χρόνος υπηρεσίας συνολικά ο χρόνος προϋπηρεσίας που του είχε αναγνωρίσει η δημοτική επιχείρηση, σύμφωνα με ειδικές διατάξεις νόμου, αυτός ο χρόνος θα αναγνωριστεί και στην περίπτωση του νέου μισθολογίου.
Συνεπώς σε όλες τις περιπτώσεις αναγνωρίζουμε ως χρόνο προϋπηρεσίας το χρόνο που είχε αναγνωριστεί.
Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου τα πράγματα δεν είναι και τόσο ξεκάθαρα. Αυτές οι περιπτώσεις εντοπίζονται κυρίως:
α. Στους κατόχους μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου σπουδών ή αποφοίτους της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης όπου το πιθανότερο είναι να αναγνωριστούν μισθολογικά σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015, αλλά θα περιμένουμε την εγκύκλιο για επιβεβαίωση (δλδ μπορεί να δοθεί οδηγία να αναγνωριστούν μισθολογικά, αλλά ως η επιπλέον προϋπηρεσία που τους είχε αναγνωριστεί με το ν. 4024/2011 λόγω του τίτλου τους  και όχι αυτή με το το άρθρο 9 του ν. 3454/2015). Σημειώνουμε ότι σε περίπτωση κατοχής πλέον του ενός των τίτλων σπουδών, οι υπάλληλοι εξελίσσονται στα Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών.
β. Βαρέα και ανθυγιεινά
Για τους υπαλλήλους που υπάγονται στα βαρέα και ανθυγιεινά με τα προηγούμενο μισθολόγιο είχε αναγνωριστεί με την κατάταξη του ν. 4024/2011 επιπλέον χρόνος δύο, τεσσάρων ή έξι χρόνων ανάλογα με το εάν είχαν συμπληρώσει πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια πραγματικής υπηρεσίας στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. (παρ.3 του άρθρου 4 του Ν.3660/2008) (ΓΛΚ 2/70777/0022/17.01.2012) (ΥΠ. Δ.Μ.&ΗΔ. ΔΙΔΑΔ/Φ.31.18/932/837,913,627 και ΓΛΚ 2/88840/0022/20-12-2011)

Στα σχετικά έγγραφα των αρμόδιων υπουργείων, είχε γίνει δεκτό ότι αυτή η αναγνώριση μπορούσε να εφαρμοστεί μόνο για την αρχική κατάταξη με το ν. 4024/2011 κατά την 1.11.2011. Ειδικότερα, οι σχετικές διατάξεις του Ν.3660/2008 δεν δύναται να τύχουν εφαρμογής σε υπαλλήλους που θα συμπληρώσουν από 1.11.2011 και εφεξής πέντε (5), δέκα (10) ή δεκαπέντε (15) χρόνια υπηρεσίας που ορίζει το άρθρο 4 του ν. 3660/2008, λόγω της δομής του νέου βαθμολογίου - μισθολογίου, το οποίο συνδέει εφεξής το βαθμό με το μισθό του υπαλλήλου. Για αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται πλέον ανάλογη τροποποίηση των σχετικών διατάξεων. (ΥΠ. Δ.Μ.&ΗΔ. ΔΙΔΑΔ/Φ.31.18/932/837,913,627 και το ΓΛΚ 2/88840/0022/20-12-2011). Τέτοια τροποποίηση δεν έγινε ποτέ.
Συνεπώς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, για τους υπηρετούντες υπαλλήλους με βαρέα και ανθυγιεινά θα τους αναγνωριστούν τα δύο, τεσσάρα ή έξι χρόνια ανάλογα με το εάν είχαν συμπληρώσει πέντε, δέκα ή δεκαπέντε χρόνια πραγματικής υπηρεσίας στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα την 1/11/2011 στην αρχική κατάταξη τους με το ν. 4024/2011.
Τα ανωτέρω ισχύουν και για το προσωπικό ΙΔΑΧ (βλ. άρθρο 21 της Σ.Σ.Ε. της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. του έτους 2010, (ΥΠ.ΕΣ. 19957/25.05.2012, ΠΟΕ-ΟΤΑ 552/21.05.2012, 2/88840/0022/20-12-2011, Υπ.Οικ. 2/18805/0022/20.6.2012, ΠΟΕ-ΟΤΑ 889/2.7.2012, Υπ. Δ.Μ.&ΗΔ. ΔΙΠΙΔΔ/Β10ΕΕ/150/4564 και ΔΙΠΙΔΔ/Β10ΕΕ/152/12809)

γ. Υπάλληλοι που είχαν προϋπηρεσία σε δημοτικές επιχειρήσεις
Στο άρθρο 6 του ν. 4354/2015 ορίζεται ότι μεταξύ άλλων λαμβάνεται υπόψη η προϋπηρεσία και στις δημοτικές επιχειρήσεις. Αυτό όμως ισχύει για όσους προσλαμβάνονται από 1/1/2016 και έπειτα. Όσοι υπάλληλοι υπηρετούν σήμερα η κατάταξή τους θα γίνει μόνο με το χρόνο προϋπηρεσίας που τους έχει αναγνωριστεί μέχρι τις 31/12/2015, σύμφωνα με το άρθρο 26 του ν. 4354/2015. Γι αυτούς δεν θα γίνει επιπλέον υπολογισμός της προϋπηρεσίας σε δημοτική επιχείρηση, εφόσον αυτός δεν είχε αναγνωριστεί με ειδική διάταξη νόμου. Το ίδιο ισχύει και για κάθε άλλη προϋπηρεσία η οποία προβλέπεται στο ν. 4354/2015. Αυτή ισχύει για όσους υπαλλήλους προσλαμβάνονται από 1/1/2016 και εφεξής.
Για παράδειγμα έστω υπάλληλος του δήμου που είχε στο παρελθόν προϋπηρεσία δύο ετών σε δημοτική επιχείρηση και η οποία δεν είχε αναγνωριστεί με το προηγούμενο μισθολόγιο, διότι αυτό δεν προβλέπονταν. Στον υπάλληλο αυτόν δεν θα αναγνωριστούν με το νέο μισθολόγιο (ν. 4354/2015) επιπλέον τα δύο αυτά χρόνια, διότι η διάταξη αυτή έχει εφαρμογή για όσους διορίζονται από 1/1/2016 και εφεξής.
Γενικά για όλες τις περιπτώσεις που είχε αναγνωριστεί προϋπηρεσία για τους υπηρετούντες υπαλλήλους κα την πρώτη εφαρμογή του Ν. 4024/2011 δείτε την ενότητα:
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ » ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ » ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟΥ » Κατάταξη υπηρετούντος προσωπικού στο ενιαίο μισθολόγιο

Γ. Μουσικοί, δημοσιογράφοι και Γενικοί Γραμματείς
Επίσης διευκρινήσεις περιμένουμε και για την περίπτωση των μουσικών που κατατάχθηκαν στην κατηγορία ΤΕ με τις διατάξεις της παρ 8 άρθρο 26 ν. 4325/2015. Για τις αποδοχές των ανωτέρω θα εκδοθεί Υπουργική απόφαση (παρ 1 άρθρο 22 ν. 4354/2015) και μέχρι την έκδοσή της εξακολουθούν να καταβάλλονται οι αποδοχές του Δεκεμβρίου 2015 (παρ 6 του ν. 4354/2015). Συνεπώς πιθανότατα δεν θα γίνει κατάταξη για αυτούς στο νέο μισθολόγιο, έως ότου εκδοθεί η ανωτέρω απόφαση.
Το ίδιο ισχύει και για τις αποδοχές των δημοσιογράφων και των Γενικών Γραμματέων των ΟΤΑ πρώτου βαθμού.

Δ. Μισθολογικά κλιμάκια
2. Μετακλητοί υπάλληλοι ΟΤΑ
Κατεβάστε το Βασικό Μισθό μετακλητών υπαλλήλων ΟΤΑ (ειδικών συνεργατών κλπ) και δικηγόρων
Εδώ διευκρινίζουμε ότι και οι μετακλητοί υπάλληλοι κατηγορίας ΔΕ θα μισθοδοτούνται με τα ανωτέρω μισθολογικά κλιμάκια ΠΕ, διότι δεν προβλέπεται ειδική αντιμετώπιση για αυτούς.
3. Οι βασικοί μισθοί των δικηγόρων που παρέχουν υπηρεσίες με σχέση πάγιας και περιοδικής έμμισθης εντολής, κατατάσσονται στα κάτωθι μισθολογικά κλιμάκια:

 Κατηγορία    Κατάταξη   Βασικός μισθός 
 Δικηγόροι στο Πρωτοδικείο    Μ.Κ. 3 της Π.Ε. κατηγορίας  1.210 
 Δικηγόροι στο Εφετείο    Μ.Κ. 10 της Π.Ε. κατηγορίας  1.623 
 Δικηγόροι στον Άρειο Πάγο    Μ.Κ. 15 της Π.Ε. κατηγορίας 1.918 
Ε. Υπερωριακή απασχόληση
Κατεβάστε πίνακα με τις αποζημιώσεις υπερωριακής απασχόλησης
Η κυριότερη διαφορά στην υπερωριακή απασχόληση σε σχέση με το παλιό μισθολόγιο (ν. 4024/2011) είναι ότι τροποποιήθηκαν οι αποζημιώσεις και ότι δεν επαναλήφθηκε η διάταξη περί δημοσίευσης των αποφάσεων καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας των ΟΤΑ α' βαθμού σύμφωνα με το άρθρο 79 παρ. 4 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006). Η εν λόγω διάταξη εισήχθη με τροποποίηση της παρ.2 του άρθρου 20 του Ν.4024/2011, μεταγενέστερα της πρώτης εφαρμογής του ν. 4024/2011.
Θυμίζουμε ότι η αρχική μορφή του ν. 4024/2011 δεν περιελάμβανε εξαίρεση για τους ΟΤΑ και ότι υπήρχε διάσταση απόψεων μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και της Γενικής Γραμματείας της Κυβέρνησης, σχετικά με το εάν ήταν υποχρεωτική η δημοσίευση των αποφάσεων καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας των ΟΤΑ α' βαθμού ή όχι.
Προκειμένου να επιλυθεί το θέμα, με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 15 του Ν.4147/2013, εισήχθη η ειδική εξαίρεση για τους ΟΤΑ. Στην αιτιολογική έκθεση όμως αυτής αναφέρονταν τα εξής: «η διάταξη διασαφηνίζει ότι οι αποφάσεις καθιέρωσης υπερωριακής εργασίας των ΟΤΑ α' βαθμού δε δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ν. 3463/2006 άρθρο 79 παρ. 4 σε συνδυασμό με το ν. 3469/2006 άρθρο 7 παρ. 2 περ. β΄ και άρθρο 8 παρ. 1 περ. β΄ του ν. 3469/2006) αλλά δημοσιεύονται με ανάρτηση στο δημοτικό κατάστημα και δημοσίευση σε τοπική εφημερίδα. Οι ανωτέρω διατάξεις δεν έχουν καταργηθεί με το άρθρο 45 παρ. 1 του ν. 4071/2012. Επισημαίνεται ότι με την προτεινόμενη διάταξη δεν επηρεάζεται η υποχρέωση ανάρτησης στο διαδίκτυο των αποφάσεων, σύμφωνα με το ν. 3861/2010 ‘Πρόγραμμα Διαύγεια’».
Το άρθρο 45 παρ. 1 του ν. 4071/2012 στο οποίο αναφέρεται η αιτιολογική έκθεση, ήταν αυτό που είχε τροποποιήσει, πριν την τροποποίηση του ν. 4147/2013, την παρ.2 του άρθρου 20 του Ν.4024/2011, στην οποία υπήρχε η επίμαχη διάταξη περί δημοσίευσης.
Δηλαδή έχουμε μία σαφή αναφορά του νομοθέτη ότι δεν είχε προβλεφθεί η ειδική περίπτωση των ΟΤΑ στην πρώτη εφαρμογή του νόμου, διότι τούτο δεν απαιτούνταν, από τη στιγμή που δεν καταργούνται οι ειδικότερες διατάξεις για τους ΟΤΑ περί της δημοσίευσης με ανάρτηση στο δημοτικό κατάστημα και δημοσίευση σε τοπική εφημερίδα, και όχι στο ΦΕΚ.
Έπειτα από όλα αυτά είναι εξαιρετικά πιθανό να θεωρηθεί ότι εξακολουθούν οι αποφάσεις για την καθιέρωση υπερωριακής απασχόλησης να μην δημοσιεύονται στο ΦΕΚ αλλά να αρκεί η δημοσίευση τους  στο δημοτικό κατάστημα και σε τοπική εφημερίδα.
Ξαναγυρίζουμε δηλαδή στο ίδιο σενάριο που είχαμε ζήσει στο πρώτο διάστημα εφαρμογής του ν. 4024/2011. Σε κάθε περίπτωση και για τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια, οι αρμόδιες υπηρεσίες μπορούν να αποστείλουν την απόφαση για καθιέρωση υπερωριακής εργασίας για δημοσίευση στο ΦΕΚ, έως ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο. Αυτό ευελπιστούμε να γίνει με την εγκύκλιο που αναμένουμε. 
Καλό θα ήταν να πάρετε και τη γνώμη του οικείου Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, διότι δεν είχε προλάβει να φτάσει η περίπτωση στο Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να έχουμε κρίση του.

ΣΤ. Βήματα κατάταξης
1. Οι Δ/νσεις Διοικητικού - Προσωπικού ετοιμάζουν τις διαπιστωτικές πράξεις αυτοδίκαιης κατάταξης των υπηρετούντων μονίμων υπαλλήλων, ΙΔΑΧ και ΙΔΟΧ .
2. Ο Δήμαρχος εκδίδει διαπιστωτική πράξη ένταξης στα μισθολογικά κλιμάκια κατάταξης.
Οι πράξεις αυτές δεν δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. (ΥΠ. Δ.Μ.&ΗΔ. ΔΙΔΑΔ/Φ.31.17/882/οικ. 21500/31.10.2011)


ΙΙ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ

Α. Περίπτωση μείωσης των αποδοχών με το ν. 4354/2015
Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του ν. 4354/2015  προκύπτουν βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές χαμηλότερες από αυτές που δικαιούνταν ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η διάφορά διατηρείται ως προσωπική. Για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς δεν λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή και το επίδομα θέσης ευθύνης. Το επίδομα αυτό λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, μόνο στην περίπτωση που καταβάλλεται στις αποδοχές του υπαλλήλου τον τελευταίο μήνα πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος αλλά δεν προβλέπεται η εκ νέου χορήγηση του με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος. Η νέα αυτή προσωπική διάφορά μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών του υπάλληλου πλην της χορήγησης επιδόματος θέσης ευθύνης και της προωθημένης εξέλιξης. Τυχόν αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης καταβάλλεται στο ακέραιο. (παρ 1 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)

Σε σχέση με ανωτέρω κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
i) Ποιες είναι οι τακτικές αποδοχές
Ο νόμος ορίζει να ελεγχθεί εάν ο νέος βασικός μισθός ή τακτικές μηνιαίες αποδοχές είναι σε χαμηλότερα επίπεδα από τις παλαιότερες αποδοχές. Οι μηνιαίες αποδοχές σύμφωνα με το ν. 4024/2011 αποτελούνται από:
α. το βασικό μισθό και
β. τα επιδόματα και
γ. τις παροχές των άρθρων 15,17,18,19 και 29 του ν. 4024/2011, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις καταβολής τους. (άρθρο 14 του ν. 4024/2011, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 παρ.3 της ΠΝΠ - ΦΕΚ 237/05.12.2012 τεύχος Α' και την παρ.10 του άρθρου 9 του Ν.4111/2013)

Οι παροχές αυτές είναι:
- Επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και απομακρυσμένων παραμεθόριων περιοχών (άρθρο 15 Ν.4024/2011)
- Οικογενειακή παροχή (άρθρο 17 Ν.4024/2011)
- Επίδομα θέσης ευθύνης (άρθρο 18 Ν.4024/2011)
- Κίνητρο Επίτευξης Στόχων και Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (άρθρο 19 Ν.4024/2011)
- Υπερβάλλουσα μείωση (σημ. προσωπική διαφορά) (άρθρο 29 Ν.4024/2011)

Σύμφωνα με το ν. 4354/2015 μηνιαίες τακτικές αποδοχές αποτελούνται από το βασικό μισθό, τα επιδόματα και τις παροχές των άρθρων 15, 16, 17, 18 και 19 σύμφωνα με τις προϋποθέσεις χορήγησής τους, καθώς και την προσωπική διάφορά του άρθρου 27. (άρθρο 13 ν. 4354/2015)

Με βάση τα παραπάνω κατά τη γνώμη μας και έπειτα από πολλά ερωτήματα για το θέμα η υπερβάλλουσα μείωση (προσωπική διαφορά) του άρθρου 29 του Ν.4024/2011 θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στον υπολογισμό της σύγκρισης των αποδοχών, διότι συμπεριλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 4024/2011.

ii) Ποιες αποδοχές δεν λαμβάνονται υπόψη για τη σύγκριση
Για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς δεν λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή και το επίδομα θέσης ευθύνης
Το επίδομα θέσης ευθύνης λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς, μόνο στην περίπτωση που καταβάλλεται στις αποδοχές του υπαλλήλου τον τελευταίο μήνα πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου (δηλ. Δεκέμβριο 2015)  αλλά δεν προβλέπεται η εκ νέου χορήγηση του με την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος.

Β. Περίπτωση αύξησης των αποδοχών με το ν. 4354/2015
Σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις των διατάξεων του νόμου αυτού προκύπτει βασικός μισθός υψηλότερος από αυτόν που ελάμβανε ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η αύξηση που προκύπτει χορηγείται σε ισόποσες δόσεις σε χρονικό διάστημά τεσσάρων (4) ετών. Σε αυτήν την περίπτωση οι λοιπές τακτικές μηνιαίες αποδοχές του υπάλληλου, πλην του βασικού μισθού, συγκρίνονται με τη διαδικασία της παραγράφου 1. Τυχόν αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης καταβάλλεται στο ακέραιο. (παρ 2 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)

Εδώ παρατηρούμε ότι ο νόμος αναφέρεται σε δύο διαφορετικές συγκρίσεις. Η πρώτη αφορά στη σύγκριση  του βασικού μισθού και η δεύτερη, στην περίπτωση που διαπιστωθεί υψηλότερος βασικός μισθός με το ν. 4354/2015, αφορά τις λοιπές τακτικές αποδοχές πλην του βασικού μισθού, με την ίδια διαδικασία της παρ 1 του ιδίου άρθρου.

Δηλαδή αφού διαπιστωθεί ότι ο βασικός μισθός είναι μεγαλύτερος τότε αυτή η διαφορά θα χορηγηθεί σε ισόποσες δόσεις σε χρονικό διάστημά τεσσάρων (4) ετών. Για τη χορήγηση του επιπλέον ποσού και πως θα κατανεμηθεί στο χρόνο δείτε αναλογικά τη διαδικασία του ν. 4024/2011 εδώ

Η δεύτερη σύγκριση θα γίνει για τις υπόλοιπες αποδοχές σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ 1 όπως την είδαμε στο προηγούμενο μέρος Α. Ο νόμος ορίζει ότι η διαδικασία θα γίνει με τη διαδικασία της παρ 1. Στην διαδικασία αυτή θυμίζουμε ότι δεν λαμβάνεται υπόψη η οικογενειακή παροχή και το επίδομα θέσης ευθύνης. Θα πρέπει να περιμένουμε όμως την εγκύκλιο για επιβεβαίωση, διότι μπορεί να γίνει άλλη ερμηνεία της  «διαδικασίας».
Γ. Αποσπασμένοι υπάλληλοι
Για τους υπαλλήλους, οι οποίοι είναι αποσπασμένοι κατά την 1/1/2016, για την εφαρμογή των διατάξεων των παραγραφών 1 και 2 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, συνυπολογίζονται και οι αποδοχές που λαμβάνουν κατά τη διάρκεια της απόσπασης. Τυχόν προσωπική διάφορά καταβάλλεται για όσο χρόνο ο υπάλληλος είναι αποσπασμένος. Στην περίπτωση λήξης της απόσπασης και επιστροφής στην οργανική θέση πραγματοποιείται εκ νέου σύγκριση των αποδοχών του. (παρ 3 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)

Δ. Προσωπική διαφορά σε περίπτωση μετάταξης ή μεταφοράς του υπαλλήλου σε άλλο φορέα
Σε περίπτωση μετάταξης ή μεταφοράς του υπαλλήλου σε άλλο φορέα, η προσωπική διαφορά του άρθρου 27 του Ν.4354/15 παύει να καταβάλλεται. Εξαίρεση αποτελεί μόνο η υποχρεωτική μετάταξη ή μεταφορά του υπαλλήλου σε άλλο φορέα, λόγω συνολικής ή μερικής μεταφοράς ή κατάργησης της Υπηρεσίας του ή στο πλαίσιο κινητικότητας των υπάλληλων, όπως αυτή καθορίζεται με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, οπότε η εν λόγω προσωπική διαφορά εξακολουθεί να καταβάλλεται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1. (παρ 4 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)

Εδώ κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Η διάταξη αφορά μόνο τις περιπτώσεις υπαλλήλων που θα μεταφερθούν- μεταταχτούν από 1/1/2016 και στο εξής και αφορά την «καινούργια» προσωπική διαφορά. Δεν αφορά υπαλλήλους που έχουν μεταταχθεί ή μεταφερθεί μέχρι τις 31/12/2015. Οι τελευταίοι θα κάνουν τη σύγκριση των αποδοχών τους έτσι όπως είχαν διαμορφωθεί αυτές το Δεκέμβριο του 2015.

Ε. Υπάλληλοι ορισμένου χρόνου

Ποιοι τη δικαιούνται
Η τυχόν ύπαρξη προσωπικής διαφοράς, των υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δίκαιου ορισμένου χρόνου καταβάλλεται μόνο για όσο διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί εξακολουθούν να παρέχουν αδιάλειπτα τις υπηρεσίες τους με ανανέωση ή παράταση της αρχικής σύμβασης εργασίας τους. (παρ 5 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)

Κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:
1. Η ύπαρξη τυχόν προσωπικής διαφοράς των υπαλλήλων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δίκαιου ορισμένου χρόνου θα καταβληθεί μόνο για όσο διάστημα οι υπάλληλοι αυτοί εξακολουθούν να παρέχουν αδιάλειπτα τις υπηρεσίες τους με ανανέωση ή παράταση της αρχικής σύμβασης εργασίας τους.
Συνεπώς μία πρώτη εκτίμηση είναι ότι δεν θα καταβληθεί στους ΙΔΟΧ οι οποίοι έχουν απλές συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι οποίες δεν ανανεώνονται με βάση τις σχετικές διατάξεις του νόμου (παρ 3 άρθρο 21 Ν. 2190/1994), δλδ δίμηνα, οχτάμηνα, 11μηνα σε παιδικούς σταθμούς κλπ.
2. Αφορά μόνο τους εργαζόμενους οι οποίοι εξακολουθούν να παρέχουν αδιάλειπτα τις υπηρεσίες τους με ανανέωση ή παράταση της αρχικής σύμβασης εργασίας τους. Δηλαδή το βέβαιο είναι ότι ένας υπάλληλος ΙΔΟΧ ο οποίος απασχολείται συνεχόμενα πχ για τέσσερα χρόνια, με ανανέωση συμβάσεων σε πρόγραμμα βοήθεια στο σπίτι, θα δικαιούται την καταβολή της τυχόν προκύπτουσας προσωπικής διαφοράς.
Ενδιαφέρον έχει να δούμε αν θα απαντηθεί το ερώτημα τι γίνεται με κάποιον ο οποίος έχει μεν τη δυνατότητα ανανέωσης της σύμβασής του, αλλά αυτή έχει συναφθεί για πρώτη φορά μέσα στο έτος 2015, δλδ δεν έχει ακόμα γίνει ανανέωση αυτής, αλλά την 1/1/2016 διανύει ακόμα την αρχική σύμβαση.

Με ποια κατάταξη γίνεται
Για την εφαρμογή των διατάξεων του υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς, θεωρείται ότι οι υπάλληλοι ορισμένου χρόνου, κατά την 31.12.2015 έχουν καταταγεί μισθολογικά σύμφωνα με τις ισχύουσες κατά την ίδια ημέρα διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4024/2011 και όχι αυτές της παραγράφου 7 του άρθρου 7 του ίδιου νόμου. Κατατάξεις που έχουν πραγματοποιηθεί με διαφορετικό τρόπο θεωρούνται νόμιμες και αποδοχές που έχουν καταβληθεί δεν αναζητούνται. (παρ 5 άρθρο 27 του ν. 4354/2015)
Σχετικά με την κατάταξη των υπαλλήλων ΙΔΟΧ το υπουργείο οικονομικών με το Υπ. Οικ. 2/49424/0022/9.7.2014 έγγραφό του είχε δώσει οδηγίες, σε έγγραφο απάντησης επί ερωτήματος δημοτικής επιχείρησης, ότι οι υπάλληλοι ΙΔΟΧ εξελίσσονται στα μισθολογικά κλιμάκια του Ν.4024/2011, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 12 σε συνδυασμό με την παρ.7 του άρθρου 7 του ίδιου νόμου.
Θυμίζουμε ότι με το προγενέστερο έγγραφο  Υπ.Οικ. οικ. 2/19352/0022/20.02.2013 δίνονταν η οδηγία ότι η κατάταξη γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 12 και 13 του ν. 4024/2011 και όχι αυτές του άρθρου 28 του ίδιου νόμου. (δεν γινόταν τότε αναφορά στο άρθρο 7 του άρθρου 7 του ν. 4024/2011).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου